Friday, August 1, 2008

My CI and Cerita Kanda II

Yesterday, I got credit because of her. I'm very lucky. Even though she's a little bit slow but she's a very hardworking person, and knowledgable too. At her level lah. So during the meeting yesterday (finished at 7.45 pm) I'm the only one who has completed the top five profiles (apa kebenda profilenye tak yah citelah). She did it! And I got the credit. Thanks Kak Ani. People always said that, by having a perfectionist boss can make us perfect. But actually kalau ada perfect staff, it also can make us perfect!
Recently ramai yang kena posting because restructuring of our organization. Promotion, mintak tukar sebab tak sker kat boss dan macam2la. Kawan aku najib sekarang tinggal keseorangan, because his CI dah kena posting hari ni. Cian dia. And there's another new officer yang datang je, CI dah cabut lari dapat posting tempat lain. Terngadah-ngadah tak tau mende. Lagilah kesian. Tambah2 sebab aku tengok depe ni muda betul, fresh graduate. Umur 24 tahun dah jadi AD. Aku dulu masa umur gitu masih seorang kerani bodoh!
Oklah, tak abis cite pasal keje kan? Macam tak de mende lain nak cite. Yela, akukan dah janji life must goes on. Kalau boleh tanak cite pasal hal2 yang emo ni. Hehe......
CERITA KANDA II
Kanda aku lately ni macam tensen. Asyik naik temper. Yela, hal anak2. Aku pun tak berani nak campur. Cuma kesian. Sebab at his level sepatutnya dia dah boleh lepaskan segala beban tu. Tak payah nak fikir hal remeh temeh. Anak-anak dan besar patutnya hal2 kecik solve sendirilah. Bukanlah nak bandingkan, tapi macam mak dan ayah aku, sekarang ni tengah kutip hasil. Anak-anak dah berjaya, dah kerja, dah berdikari sepenuhnya so boleh kutip hasillah! Kan? But Kanda masih lagi kena fikir hal2 kerja dorang, rumahtangga dorang, belanja dorang cukup ke tak. Ada jugak aku macam bagi pendapatlah. Tapi dia kata jangan samakan dia dan family aku. We are totally different. Aku membesar macam mana? Anak2 dia membesar macam mana? Simple thing that make me think! Betul jugak. So, korang pun sama jugakkan....kita semua membesar dalam suasana yang berbeza and mempunyai pengalaman dan cara berfikir yang berbeza. Cuma, fikir sendirilah, sampai bila kita nak susahkan mak ayah kita. Right? Anyway, aku sangat hargai kanda kerana sikap penyayang dan ambil berat berlebihannya terhadap anak2. Yang aku pasti sangat-sangat menguntungkan dorang. Dan aku jugak!!! Hehe. Sebabnya akukan Kak Long, mana pernah ada orang manjakan dan jaga aku berlebihan. Inilah masanya tuhan bayar balik, aku terima dengan penuh kesyukuran. Aku berdoa semoga kanda tabah dan sabar, sebab bila dia terlalu nak jaga sangat anak2 bikin dia stress, naik temper dan mula la sakit2 badanlah, sakit dadalah. Aku tak nak dia sakit sebab hal-hal yang dia patutnya dah tak payah ambik pot dah. Itu saja. Bukan aku jeles ke apa. Tidak. Sikit pun tak. Cuma aku risaukan laki aku sebab aku nak dia sihat dan gembira. Aku nak dia hidup lama! Aku rasa semua orang pun fikir macam tukan?
So lately ni jugak, berapa kalilah aku kena tengking sebab yang ntah apa2. Pastu dia akan mintak maaf. Dia kata bukan salah aku tapi lately ni memang temper dia naik sikit. Dia kata takde sebab dia nak marah aku. Cuma yalah...adik takkan tak faham abang????? Yela2 aku terlebih faham. Dah tak heran malah tak pelik pun. Cuma bayangkanlah. Kat opis aku dah hari2 dengar suara kuat. Balik rumah pun sama jugak. Alahai......ia semacam asam garam hidup akulah sekarang nih...Hm...banyak sungguh makan garam, hehe..........
TENTANG MIMPI
Weird. I was on the stage, singing! Like a diva gitu. Ada live band kat belakang. I look soooo beautiful and daring. Aku menyanyi meliuk -lintuk ala2 Marilyn Monroe (Betui ke aku eja ni?). Aku pakai baju kebaya nyonya warna hijau...bersanggul siput ala2 Siput Sarawak. Mula2 aku tak kenal pun sapa penyanyi tu. teneng punya teneng, la...kan ke tu aku. Ish...cantiknya aku......tak caya tak caya. Last2 aku cayalah. Memang akulah!. Hahaha. Mimpi ntah apa-apa tah. Sape pandai tafsir mimpi?

8 comments:

Akak said...

Salam Kak Long...

Untung dapat staff yg cekap walaupun slow, akak dulu masa kerja ada sorang staff akak ni dia boleh juga buat kerja tapi yg tak tahannya suka jaga tepi kain org, rimas!

Asam garam rumahtangga mmg mcm tu, puji sikap Kak Long yg tak masuk campur urusan suami & anak2nya, nanti kalau cakap lebih2 kang lain pulak jadinya..

Whitetulip Tales said...

salam kak long,

tafsir mimpi..hm..kalau mcam tuh, mesti suatu hari nanti impian kaklong akan menjadi kenyataan..insyallah..dan akan dapat ramai kenalan. cheewwwahhh!!cam nujum pak belalang!!

iina said...

kak long.. setiap kesabaran insyallah ada manafaat yang kita dapat..

Kadangkala lelaki ini jika kita yang nasihat agak sukar juga dia nak terima.. bila dicakap katanya tidak faham atau tidak meyelami.. kadang elok biarkan sahaja untuk dia sedari sendiri.. tapi jangan dibiarkan hanyut terus..

Kena marah dengan lelaki nie pengalaman saya mereka jarang sekali berfikir sebelum berkata.. lepas dah cakap.. baru fikir.. sebab itu kadangkala mereka lebih suka diam.. tapi saya kalau kena marah.. lepas dah nasihat saya sound terus je.. lepas nie saya dah takkan cakap dah.. apa jadi pandai-pandai sendiri ye.. cam ugut je hehehe.. selalunya dia pujuk balik sebab.. lepas tu saya sambung.. lepas nie sampai bila2 tak nak dah cakap ngan abg.. hehehe

suara said...

Salam kak long.

Bila sebut pasal ibu bapa dan anak-anak, su teringat satu petikan dari buku Ustaz Hasrizal (Aku Terima Nikahnya).

Katanya... sesekali ayahnya akan 'mencipta kesusahan' untuk anak-anak demi mendidik mereka untuk jadi lebih berdikari.

Su setuju dgn dia. Antara sebab anak-anak sekarang rosak adalah kerana terlalu dimanjakan. Alasan ibubapa yg sering memanjakan anak-anak ialah... tak mahu anak merasai kesusahan mereka dulu.

Bukan nak mengkritik cara kanda kak long mendidik anak, tapi bila dia sakit, orang yg terdekat dengannya juga 'sakit'. Sakit telinga... Semoga dia tabah... dan su yakin kak long akan menjadi sumber ketabahannya itu. InsyaAllah.

Sri Diah said...

Dear Kak Long; Akak rasa tu mimpi bagus... baik punya. Ha, ni Nujum Mak Belalang...

Anonymous said...

salam kak long... jadik eh join gader akak... pegi arrr ngan tiny k....

MARIA said...

Salam kaklong
Rasanya tokma sememangnya bertuah kerana tokpa jenis yg tak banyak cakap. Tapi mulutnya memang tekunci manjang...bagaikan ada tersimpan emasberlian, tak boleh nak bukak mulut. 10 kali tanya pun masih belum dapat jawapan. Bayangkan mcm mana reaksi tokma. Senyum sentiada dibibir tapi cakap dah tak bukak gigi... fahamkan.. hehehehe!!!
Kaklong lebih bertuah sebab kaklong mendengar apa kata hatinya.. tapi tokma lebih byk bersabar je wak!!!!

chinta said...

kak long,
sabar la kak long..kalau mood hubby tak baik, semua tak kena, mcm sy jugak, mood tak baik, kucing pon sy marah...lama 2 akan baik cool semula..