Friday, August 8, 2008

Nasib terletak di tapak tangan???

When I was in Delhi, I met this young lady who introduced herself as a social worker and later I was told by others, she’s public figures. She’s beautiful. I thought she’s an artist but actually she’s not. She has been appointed by the government of India as an ambassador for youth positive living. She had her own program in TV. Pengacaralah!

So, this beautiful young lady, whom I believed with beautiful heart too, sit next to me for the whole weeks and we had a lot of chat. I personally like her. So, here are the stories….

It started when we went for city tour. Well, there’s nothing to enjoy except heat and dust. And yes, the homeless is everywhere. They sang a song, sapa lagi kalau bukan lead by this Sarika yang bersuara merdu. Lagu hindilah weh. Lepas tu depa dok bising2 kat belakang, aku tak ambik pot. Until then, my Malaysian friend Guga told me that Sarika has read his passed life (he doesn’t want to know his future). So Guga was surprised that it was 99.9% accurate. Then apa lagi one by one tunjuk tapak tangan lah. Satu yang bagus tentang dia ni, dia akan tanya nak tau yang baik ja ka? Masa silam ke masa depan? And yes, she will not tell you something that others not supposed to know. Owh, you must see me, come to my room tonight. Ekeke….suspen la weh.

So, just for suka-suka I’ve tried. She holds my hand and tells about myself! My previous life, my experiences, “my recovery”, and “my character”. Aku tak cakap apa, tapi dalam hati memang mengiakan, betul apa dia cakap. She said that everything is in our hand. Sebab tu ada pepatah nasib terletak di tapak tangan masing-masing! Percaya? Aku tak tanya pasal future, tapi about my previous life. Tapi yang buat aku takut…bila dia tengok jari kelingking aku dia kata, this is not your ………... Please, aku tak tanya future aku. I don’t want to know! Dia juga kata aku akan ada anak, don’t worry. Satu atau dua. Oh my god, sebab tu la menilik nasib ni berdosa! Mana kita boleh tunggu takdir kita. Kita yang kena berusaha tentukan destiny kita. Kan?

Orang seperti aku, yang sedang membina keyakinan dalam perhubungan, takkan boleh terima semua tu. What is life? Takkan aku kena mula semula everytime I have reached my destiny. I shall continue, not to start again!

Well, akhirnya aku mengambil pendekatan begini. Padan muka aku yang gatai pi huloq tapak tangan aku kat dia buat pe. Dan apa pun yang bakal mendatangi hidup aku, aku redah saja. Kalau tuhan mahu uji aku lagi, aku redha. Kalau tuhan mahu beri aku lagi, aku terima. Dan yang penting aku teruskan perjuangan hidup aku tanpa menoleh ke belakang lagi. My past is my strange. Chaiyok!!!

2 comments:

kamar hati said...

wahhhhh...tak terkata...
yang pasti kita yg tentukan kemana arah kita...
ALLAH dah tetapkan perjalanan hidup kita...terima dgn redha...

kamar penah jg di beri pandangan bukan tilikan k...ttg diri kamar...melalui nama ngan tarikh lahir...tp apa yg dikata, kamar anggap kebetulan saja...malas nak ambil pot...malas nak layan...sbb kamar percaya ketentuan drNYA...

iina said...

Insyallah kak long.. setiap perkahwinan inginkan zuriatkan.. tapi sekurang-kurangnya ada anak-anak tiri kan.. akak dah lama redha dengan takdir Allah.. tapi akak belum pernah lagi putus asa berdoa.. insyallah