Wednesday, June 25, 2008

Gastrik

"Denying can be particularly damaging!" Aku petik dari blog NIMY.

Bulan ini sudah dua kali aku diserang gastrik yang teruk. 14 Jun dan semalam. Aku ingat aku pernah melalui fasa2 yang teruk dalam hidup aku dan waktu itu gastrik bagai sahabat baik.

Kata doktor, gastrik juga disebabkan stress.

Yelah dulu kena gastrik sebab tak makan + stress. Sekarang? Apa pasal tak cukup makan? Apa pasal pulak nak stress????

Aku telah melalui kehidupan harian dengan santai, relax dan buat tak kesah. Apa yang aku suka aku buat, I dont care. Dan kalau aku tak suka I just ingnore them from my mind. Apatah lagi nak get involve. Aku rasa aku bahagia dengan pilihan tersebut. Kata orang pandang ringan. Tak payah pikir berat2. Dan kalau aku cari pasal pon, pandai-pandai akulah, not to blame anybody.


Kata Kak Wan (beautician akulah - tauke salon kat Tmn Mulia) kalau kita sudah berhenti cemburu, marah atau bersoal-jawab.....itu tandanya kita juga telah berhenti grow up our love....iye??? Korang setuju? Or perasaan kita sudah jadi mendatar gitu. Itu bab cinta.


Tapi kalau dah tak tensen, tak sedey2 tak marah2....itu bukan lambang kematangan hidup ker?


Semalam, masa memandu balik, kira-kira jam 11.00 malam, lama aku berfikir. Bukan apa jarang aku nak fikir2 atau analisa diri sendiri ni. Saya dah malas nak fikir awak! So aku cuba analisa punca2 gastrik ini muncul kembali, setelah hampir 3 tahun aku tak dapat sakit yang pedihnya agak boleh tahan...nak berdiri tegak pon tak larat, apatah lagi nak berjalan. Seram sejuk kaki jadinya.


So aku pon tanya diri aku, takkan gastrik ini sebab stress??? Kan ke aku ok jer, relax jer...ATAU aku ni sedang menafikan stress yang sedia ada? Berlagak macam aku ok, sebenarnya tak ok?? Kata ciktiny aku dah lama dok dalam cold storage?? Apa kata pakar?


Aku nak tulis macam dulu2, sebab itulah diri aku, mungkin dengan cara tu aku dapat atasi gastrik aku nih. Tapi aku cuba tak tulis lagi benda2 yang serius ni. Malas nak fikir awak!

7 comments:

Anonymous said...

mama saya pun gastrik. memang perit bile tgk mama sakit. dia ada ostreoperosis (xtao eja.. haha) then ubat yang dimakan pun kene berselang ganti pasal tak sesuai dengan perot..

kak long make sure wat medical checkup n stat eating healthy.

p/s rudy bluehikari pun kuat gastrik kan

Anonymous said...

Bila semangat dijentik sesak dan kudrat disentuh sebak. Ingatlah Dia ada.

Kak Long said...

tima kasih adik2ku...kaklong memang jaga makan, tp tak taulah....

Wafa Nokman said...

Hmmm...minum susu boleh kot?

Kesian maiza...take it easy...jgn over analyse...that may be one of the causes of "stress"...trust me...

Kak Long said...

hm...tq abang wafa.

chinta said...

kak long...jaga makan ye kak..dan jgn tensen2...

Kak Long said...

chinta >TQ, try not to think too much hehe....