Tuesday, December 30, 2008

Yang Memuji Yang Mengeji

Aku tertarik dengan komen sahabat seorang ini tentang puji-pujian. Lantas terfikir nak taruk entry ini. Tak semua orang suka kita, itu lumrah. Tak semua orang baik dengan kita betul-betul ikhlas. Itu lagi lumrah, malah aku dah masak sangat. Jangan cakap tentang orang sebab diri aku sendiri pun sama. Tetapi demi mengekalkan perpaduan, kemaslahatan hidup dan juga demi keharmonian bermasyarakat, adakala kita kena pendam dalam hati sahaja, mengawal diri. Itu lebih baik. Dengan adik-beradik, sanak sedara, sahabat handai pun macam tu jugak. Aku akui kelemahan diri. Tetapi aku ingin sangat2 jadi orang yang 100% ikhlas. Sebabnya bila kita menilai kekurangan orang lain, ada baiknya kita analisa kekurangan diri kita dulu. Contohnya.....kalau aku tak suka sikap seseorang, atau tersinggung, aku akan nilai balik diri aku. Aku ni sempurna sangat ker? Ntah2 perangai aku pon ramai orang tak suka, tapi orang masih bertolak ansur dengan aku dan menjaga air muka aku, jadi apa salahnya aku menerima orang itu seadanya......Memang betul bukan mudah nak terima seseorang seadanya, nak terima laki kita seadanya pun tak mudah wooo. But that is life, no body perfect. Bab2 puji. Alhamdulillah. Aku doakan kesejahteraan tuan punya diri. Bab keji2 pun sama Ahamdulillah, aku akan buat yang terbaik untuk orang itu. Bulan lepas, kerana marahkan kelewatan aku, aku kena kutuk kaw2 punya dengan seorang VIP ini, dalam dewan orang ramai lagi.....bayangkanlah tuan-tuan....dan dia siap bagitau semua orang, perangai aku jangan dicontohi, dan dia nak kasitau Pak Menteri supaya aku ditukarkan (gurau ke sungguh2 Allah saja yang tahu). Kalau kalian di tempat aku bagaimana? Bolehkah anggap ini bagai gigitan nyamuk sahaja??? Kanda marahkan aku, kata kanda kalau orang tahu siapa aku, title aku, pasti aku tak dilayan sebegitu. Soalnya kalau kita bertitle baru kita layak dihormati dan dilayan dengan baik ke???. Bagi aku penghormatan begitu tak genuine. Tak ikhlas. Akhirnya aku redha, pujian atau kejian kedua-duanya adalah ujian. Dan aku berjanji akan served them at my level best ......terutama VIP itu............chaiyuk Kak Long!

5 comments:

Ungku Nor said...

mengawal diri, yes..itu memang patut.

memplastikkan diri?
ehehe..no komen.

Masing2 punya alasan dan sebab untuk memilih mana2 yang dirasakan betul.

caiyook kaklong!!

Kak Long said...

ungkunor > memplastikkan diri.....hm....itulah dok cari ayat yg sesuai dari tadi tak jumpa...ehehe

iina said...

semoga sentiasa sabar dan kuat diri ya ;)

lupekanje said...

memuji tu satu sifat terpuji...mengkeji tu pula, satu sifat yg tidak terpuji.
eklas ke...tk eklas ke...itu bukan kita yg nilai..kkdg kita kata eklas...tpi baru sampai ke langit ke2 atau ke3, dah tertapis, roper2nya, tak eklas...heheh...
Sesungguhnya, ikhlas itu rahsia Allah.

Kak Long said...

iina > memang banyakkkk kena sabar

acik > betul2 hanya Allah yang lebih tahu, sometimes kita pun tak boleh baca diri sendiri. ye tak?