Sunday, December 7, 2008

memang siot

Jarang aku nak guna bahasa yang indah-indah begini. Kalau aku tak luah kat sini harus aku nak resign kerja jer. Aku sedar dalam dunia ni....kita akan menempuh pelbagai ujian dan berhadapan dengan pelbagai ragam manusia. Kalau setakat ragam seorang manusia itu hanya secubit atau sekecil gigitan nyamuk saja yang perlu aku hadapi. Bak kata kanda anggap ini sebagai proses. Yela proses.........tak pernah abis selagi kita bernyawa. Ni nak pujuk hati la nih.....Malam tadi....aku sesat. Kawasan flat, kondo dan perumahan single storey dengan lorong2 gelap yang setengahnya tak berlampu....aku sesat!!!!. Orang yang aku bertanya pon tak dapat bagi petunjuk jelas. Sudahnya aku tanya balai polis berdekatan (nak pi balai polis pon tanya orang gak). Dan dengan baik hatinya abang polis bersama kereta peronda mengeskot aku ke dewan yang diketahuinya berdekatan balai.....bukan!!! dewan ni pun bukan. Hai....kalau polis pon tak sure, aku lagi lah. Dalam hati macam nak patah balik jer. Sudahnya aku soh abang polis tu cakap dengan contact aku kat sana yang dah gelabah menunggu......lama gak polis tu interview dia tanya arah....Ohhhhh dewan tu.....dan sekali lagi kami bergerak ke dewan kedua yang letaknya ya ampun memang kalau aku sorang cari tak jumpa la!!! Aku sampai jer...sumer orang dah ada...well aku lewat 30 minit (aku sesat 45 minit ok!) Sesampai jer aku, dengan kurang hajarnya "orang itu" minta semua orang bangun dan tepuk tangan, mengalu-alukan kedatangan aku, konon!!! Siap cakap lagi cik puan besar dah sampai (bayangkan kalau niat dia bukan menyambut tapi memerli aku). Dan aku bersangka baik. Kalau niat dia nak malukan aku, dia termalu baliklah! "Tapi sebab saya nampak dia dihantar kereta peronda jadi saya maafkanlah dia" hei kau nak maafkan aku apsal plak??? Kau yang kena mintak maaf kutuk2 aku masa aku tak sampai tadi...........Porahhhh, macam aku tak tau dia dah kutuk aku berbakul sebelum aku sampai. Tak yah sebut la apa yg dia kata pada hadirin semua. Tapi dari wajah semua hadirin tu aku tau depa rasa guilty dan kesian kat aku. Gua sesat siot!!!! Malam2 plak tu...kat tempat yang gua tak biasa plak tu!!! Jadi aku rasa YBhg Dato' tu termalu sebab dah kutuk aku kaw kaw punya...dan buktinya aku bukan sengaja lambat, kehadiran aku bersama kereta peronda polis membuktikan nya. Hah......kalau dah perangai buruk tu...orang semua pon boleh nilai sendiri. Tak kira la kau sapa.....jangan hengat sebab kau orang kuat bakal "orang pertama" kau sesuka hati nak jatuhkan air muka orang....pastu bercakap sesedap rasa jer. Anyway, Tuhan tu adil. Aku percaya pada hukum karma. Kau akan terima balasannya, mungkin bukan dari aku, tapi dari orang lain. Masa aku beri ucapan, dengan selamba aku minta maaf dan kata, aku orang yang komited terhadap kerja aku dan akan tepati janji aku....walaupun aku sesat tapi aku berusaha untuk sampai dengan cara aku biarpun lewat. Aku pandang muka orang tua tu. Memang siot jer muka dia. (Aku : sedang belajar mengawal diri)

4 comments:

lupekanje said...

siot sungguh tuh..klu acik..siap nangis2 lagi depan pak polisi tuh..(err..ader ye ayaq mata acik..)suh tunjuk jalan. Tapi, bukan ke yg klong call tu dah tau yg klong sdg berusaha mencari jalan..dan dia sendiri tk dpt beri guide yg clear..why not dia tunggu kt landmark yg smua org blh cari..tk de la jadi kelewatan gitu...in this case, of coz, nobody hv right to kutuks u...heheh..
Alhamdulillah, sampai gak..klu acik..tk jumpa jalan...gud bye jer lah..heheh..
selamat masak memasak..

tentangseseorang said...

harap2 bersabar dengan dugaan ye kak.

Ungku Nor said...

takpe, setakat orang macam tu, kaklong selamba rock je buleh handle..heh..

manusia macam tu memang spesis low class punya jati diri..tak berbaloi dan buang masa je kaklong nak layan pangai dia ;p

ns said...

haaihh..kalau ns yg kena perli mcm tuh, mesti masa tuh juga ns balas balik. mesti sakit hati je kan.