Friday, May 30, 2008

Siapa pun boleh berjaya

Tadi masa tengah meeting kat HQ sempat aku berangan sekejap. Bukan apa, aku tak participate pon dalam meeting tu, sekadar jadi observer ajer. Sebab adalah dua klien aku yang kena panggil hadir meeting tu. So butir perbincangan berfokus pada macamana nak bantu koperasi di Malaysia memasuki pasaran melalui hypermarket. Syarat utama ada empat (1) mesti ada cop Halal Jakim (2) Label/Packaging mesti cantek (3) ada barcode dan (4) expiry date. Macam kat Japan dan beberapa negara lain, produk koperasi memang mendapat tempat di hypermarket. Jadi itulah yang bahagian pembangunan perniagaan tengah dok usahakan sekarang ni. Adalah lebih kurang 12 koperasi terpilih dari seluruh Semenanjung yang datang meeting ni.

Ok bukan itu aku nak cerita. Tapi pasal usahawan-usahawan ni yang aku memang salute kerana mereka telah memilih keusahawanan sebagai kerjaya pilihan. Secara teorinya mungkin aku bagus, takat bagi consultant tuh...memangla kerja aku tapi secara praktikalnya mereka nilah yang patut diberi tabik spring. Sebab bukan senang, jatuh bangun dan jatuh dan bangun banyak kali, tapi nak teruskan jugak...

Teringat aku pada kawan baik aku Iza. Yang SPM pon pangkat 3, kerja kerani tak berapa tahun berhenti, sebab nak jadik usahawan. Aku ingat lagi dia selalu kata, zah aku ni tak pandai macam hang. Aku nak berjaya, aku ada kudrat nak berniaga, nak rasa la hidup senang sikit. Yes. Memang dia merasa hidup senang. Mampu beli kereta ratusan ribu cash....dan dia juga merasa jatuh tu macammana, terpaksa jalan kaki, duit tinggal dua ringgit dalam poket...dan kemudian dia bangun balik....dan aku pon mungkin dah tersenarai dalam antara orang-orang yang membantu menaikkan semula bisnes dia. Well aku rasa aku memang introducer yang baguslah. Hehe...baguslah kawan aku nih....tabah sungguh walaupun kehidupan peribadi dia amat menguji.

Dan lagi....masa aku jadik desk officer untuk Anugerah Belia Negara dulu, salah satu kategori tu, kategori keusahawanan. Maka pergilah aku bersama panel-panel melawat usahawan yang di short listedkan, aku nengok latar belakang....tak mengaji tinggi pon. Yang bestnya tu ramai yang short listed tu perempuan pulak tu.......hebatkan diorang ni. So bila dengar cerita susah senang dan jatuh bangun diorang, maknanya bukan senanglah nak senang. Tapi sesiapa pon boleh berjaya. Telan air liur nengok diorang punya bisness menjadi. Macam ada satu YB. nih...aku tak nak sebutlah (tapi negeri tu dah jadi pembangkang punya) memang dia hebatlah dulu....english sepatah haram tak tau cakap. Tapi fuhh.....yela kalau dah jadi exco lepas tu mesti banyak harta terkumpul. Itu cerita lainlah kan.

Alah my former boss sudahlah...sekarang ni leading the organization, satu Malaysia. Aku dulu heran apasal dia ni kalau meeting oversea atau dipanggil present paper mesti dia wakilkan pegawai dia. Rupanya bukan empowerment....tapi dia memang takleh cakap omputeh. Well, dia berjaya jugak jadi the big boss. Macam mak aku. Periksa dapat nombor 1 memanjang, tapi tak leh sekolah....miskin, kene berenti. Berjaya jugak. Berjaya lahirkan kami yang seramai 8 orang ni dan anak-anaknya berjaya dalam pelajaran / kerjaya setakat ni, Alhamdulillah.

Kejayaan untuk semua. Macam kata lecturer aku, Dr. Kidin, don't worry, "A" for everybody. Hehe....yela kalau tak buat betul-betul sapa nak bagi A....

Aku? Huh, orang yang selalu ingat diri bagus. Yakin bagus. Tapi selalu ada rasa rendah diri bila dengan orang lain yang lebih bagus. Masih suka nak pretend macam bagus hahahaha. Sebenarnya aku ni bercita-cita dan kuat berusaha. Kuat berangan pon ye jugak. Alah ciktiny, berangan bukan kene bayar. Kan? Itu jer modal aku. Bijak dan pandai cakap? Ada la sikit gen mak aku. Tabah dan bercita-cita tinggi? Ada la sikit gen ayah aku. Keras kepala dan degil? Itu gen arwah nenek aku. Confirm. Rajin? Itu mungkin gen arwah tok wan aku. Yang selebihnya rezeki kitakan memang dah tertulis.

Entry ini bukanlah topik tentang aku. Tapi aku pon nak berjaya dan masih jauh lagi perjalanan aku. Mungkin akan jatuh dan bangun beberapa kali tapi...aku tetaplah Kak Long itu.

1 comment:

Anonymous said...

kalau bukan kita nak proud of ourself, siapa lagi?