Tuesday, May 20, 2008

Biarkan begitu sahaja

Dulu aku yang tak suka orang tahu. Aku juga tak selesa dipanggil begitu. Aku lebih suka jadi "biasa-biasa" sahaja. Cuma bezanya bagi yang memahami dan tahu protokol akan memanggil aku dengan gelaran begitu. Kalau tidak pun bagiku tak mengapa. Tak terkesan pun.

So life is like that. Apa yang kita ada hari ini, jangan terlalu ghairah mencanang ke seluruh dunia. Sebab esok hari belum tentu milik kita, kan? Aku bukan negatif tapi aku dah rasa putaran roda dan hidup aku dah melalui beberapa fasa. Aku tersangat bersedia. Tak salahkan?

Tapi hari ni pelik sikit. Aku rasa lebih ceria, tak tahu kenapa. Pagi tadi perbualan dengan adik aku berkitar tentang what's next. Huh banyaknya plan aku. Malah aku beriya-iya menelefon mak sedara bertanya bagaimana proses pengambilan anak angkat. Adakah aku sudah jadi orang yang boring? Atau aku yang boring? Dulu aku ingat lagi, hidup aku terlalu menuntut. Maksud aku banyak beban dan tanggungjawab yang aku perlu laksanakan. Hidup aku penat sangat. Dan bila mana aku sudah bersenang-lenang, aku mengkritik boring pula?

So, life is like that. Kita banyak kemahuan, tapi bila kita sudah mendapatnya, kita mahukan lagi dan lagi. Dan tentunya tuhan takkan bagi semua yang kita mahu. Dia beri apa yang kita perlu sahaja. Yeke? Jadi aku ni tak perlu anak ke?

Aku kata aku dah penat. No, no, Kak Long will never tired. Kak Long is like a mother. A mother, will never tired. Right? Cuma ada masa dia akan rasa sedih, marah, kecewa. Tapi dia tetap nak buat juga semua benda. Aku angguk. Betullah agaknya.

So life is like that. Aku Kak Long yang masih nak buat semua walaupun aku dah penat. Huhuhu. Hari Sabtu ni adik lelakiku yang ke 2 akan menikah, dan majlisnya pada hari ahad. Jauh nun di Kuala Berang. Lagi tugas Kak Long menanti..............

Jadi, mana ada maknanya gelaran itu? Sebab bagi aku gelaran Kak Long lagi bermakna. Dan aku memutuskan untuk biarkan begitu sahaja.

1 comment:

Anonymous said...

ada perkara elok dibiarkan begitu sahaja