Sunday, September 14, 2008

Salam berhari minggu!

Hari ni memang tak ada apa nak buat. Aku menonton TV lepas sahur sementara menanti subuh, jam 7.00 pagi aku tertidur semula, jaga je tengok jam dah 10.00 pagi. Huish, tak penah dibuat. Selalu hari cuti kalau aku sambung tido paling lewat pun jam 8.30 dah bangun. Tak leh tido lama sangat, pening akak.
Semalam rumah aku meriah sekali lagi, semua isirumah ada kecuali adik ipar yang balik ke Melaka nak ambil barang yang tertinggal masa pindah hari tu. Si bongsu datang dengan hubby serta si cilik irfan. Anak sedara kanda yang belajar kat uitm pon datang, tapi dia tak bermalam kat rumah kami, dia ikut si bongsu balik ke rumah dia lepas berbuka. Riuh rendah rumah aku dengan kerenah si irfan yang lasak tuh. Penatlah si atuk mengejar. Hehe....praktis bang...jangan tak praktis.
Semalam aku masak simple aje sebab dah dua minggu puasa nikan, selera makan pun dah kurang. Aku masak mee kari, pastu buat sambal ikan bilis+petai dan goreng sawi aje. Anakde datang bawa lauk-pauk dari param. Adik aku tolong buat bubur puteri mandi...mm...nyum nyum........
So, boring ni, apa nak buat? nak mengemas, alah...apa sangat nak kemasnya. Pagi tadi aku dah menyapu dan mengemop. Dah tak de apa nak buat. Nak mengadap asimen tak de mood la plak sebab tak de partner. Nak masak apa ye petang nih??? Dalam kepala aku terbayang sup petola taruk telur dan tauhu kering+ suun (betui ke eja nih) dan ikan kembung garing masak sweet sour. Lagi2? mengadap param gakle nampaknya.
Muhasabah
Bulan ramadan ni...memang aku kadangkala agak emo. Bukan apa, memikirkan diri aku yang semakin hari diuji dengan pelbagai perkara, rasa betapa kecilnya diri ini. Dulu ujian semasa susah, sekarang ujian semasa senang. Ujian masa sihat.....Kalau kita rasa kita ni jenis yang beriman, maka akan ada ujian lagi dan lagi.......jauh sungguh diri aku sudah pergi.....sampai di sini ujian masih tak pernah henti-henti. Kadang aku kalah. Kenapa kita kalah walaupun kita tak menginginkan begitu?
Kadang-kadang semasa solat tak semena air mata aku mengalir. Malahan acapkali tatkala melafazkan Zikrullah, hati aku bergetar, serta-merta air mata aku mengalir. Lemahnya aku menghadapi ujian tuhan. Jauhnya aku dari redha. Muhasabah diri tak pernah henti, tapi aku masih tewas.
Belajarlah Kak Long, kerana setiap hari apa yang kau lalui adalah pelajaran yang amat berharga.

9 comments:

iina said...

Insyallah kak long.. jangan putus asa berdoa.. itu je pesan akak.. :)

Cikgooden said...

posa menjadikan kau emo?..sabo kaklong!...

Anonymous said...

isk isk asyik muhaSabah jer... jom bermuhaSeremban nak nak nak :D

Ungku Nor said...

kaklooonnngggg..!
semalam akak bukak pose kat rumah Tokma..ehehehe

Kak Long said...

kak ina > thanks

cikgooden > hari2 belajar sabo

ady > muhaseremban??? menarik tu

ungkunor > iush bestnyer...kita lani tak leh ke mana, hari2 kena berbuka d rumah sebab inlaw ada, jadi menantu mithali sekejap

kamar hati said...

sedapnyer...bila la nak bleh makan masakan kak long ni??? hihihi...

sabaq bebanyak ye kak long...chaiyok, chaiyok... (",)

Whitetulip Tales said...

suun, campur ngan telor, tauhu kering...mmmm..yummmy..tu peberet saya tuh..

NieZearm said...

rasa penat la ramadhan ni. mcm kejap je masa berlalu. kejap je dh 2 mggu. huh!

ladylikeme said...

sedapnyer...terliur la plak