Saturday, September 6, 2008

Masak sakan


Memandangkan aku adalah orang paling malas masak dalam dunia ni, jadi sesekali turun ke dapur, aku masak sakanlah. Pagi tadi aku bangun seawal 4.20 pagi, masak untuk sahur (yang ni malas ke tak wajib disediakan). Jam 5.00 pagi baru aku kejut isirumah bersahur. Lepas sahur aku memang tak tidur dah, so pagi tadi aku mengadap asignment my doughter in-law sebab dah janji nak bagi kat dia tengahari ni. Huhu...sokongan moral sebab dia baru sem 1, buat outcampus. macam aku dolu2.


Hari ni aku turun masak seawal 2 petang. Caya tak? Mula2 aku masak kuah laksa utara (laksa aku adalah laksa paling sedap di dunia ikut tekak aku huhuhu). Lepas tu aku masak kari ikan tenggiri taruk bendi dan tomato, masak sambal udang petai and stop, rehat. Penat wooo masak sorang2. Jam 5.30 aku masak nasi dan pegi bazar ramadan dengan hubby beli kuih2. Kuih wajib everyday ialah tauhu sumbat, yang kuahnya aku tak ambik sebab aku pakai kuah yang aku buat sendiri (nyum nyum kanda kata sodappp). Dah dekat nak berbuka barulah aku siapkan sayur campur goreng dan telur dadar. Pastu buat sirap+oren, dan bancuh milo untuk kanda.

So hari ni team berbuka ialah aku, kanda, bangah, banglong dan wife, mak mertua, adik ipar dan cucunda2 yang empat orang tuh.....Lauk dan kuih muih semua laku, tak membazir, Alhamdulillah. maklumlah aku kan malas masak, sebabnya kat rumah ni orang-orangnya jenis tak pemakan. Lagi pon dulu aku penah mogok tak masak dekat setahun adalah kot (masak time cuti jer). Peristiwa sadis, huhuhu tak mau ingat sakit jiwa jer.....


Seronok berbuka ramai-ramai ni. Meriah. Penat sakan kat dapur hilang bila tengok semua makan sungguh-sungguh.
Apdet terkendian, jangan marah kak ungku:D

Tauhu sumbat ala pasar ramadan, sos dia buat sendiri okeh...
tepung bungkus dan kuih cara pon made in pasar ramadan jugak

Sayur campur (kanda tak suka) dia kata sayur bandar tak reti makan sebab dia orang kampung. Dan lagi sambal udang petai, kari ikan tenggiri, dan laksa penang.



Cerita laksa penang :

Alkisahnya adalah orang tu yang berbuka nyer hari2 bufet kat hotel, amboi makkk hotel saja. jadi aku pon sms la tanya

"hari ni bufet kat hotel mana plak?"

dia jawab "kat Bluewave Shah Alam".

aku antar lagi,"nak makan laksa balik nanti singgah rumah, tapau"

Tetiba jer ada orang tepon "woi aku mai rumah hang sekarang boleh dak?" Huhuhu...dashat sungguh kefanatikannya terhadap laksa nih.

Maka aku pun tapaukanlah bekalan bufet ramadan untuk kawan aku sorang ni, yang kekdahnya on the way nak pi Shah Alam la, tapi masih ada di area rumah aku la kiranya. Termasuklah kek coklat yang adik aku bakar semalam, ada banyak lagik (kek coklat dulang kedua okeh, dulang yang pertama hangus huhuhu...jangan marah na)

"Woit hang takkan nak bukak bekal ni kat hotel?"

"Peduli apa aku" hahaha

6 comments:

iina said...

seronok kan bila berbuka puasa ramai-ramai.. Insyallah minggu depan saya pun nak buat buka pose kat rumah.. nak jemput jauh sangat hehhe ;)

Ungku Nor said...

kaklong, akak tetiap hari buka ramai2, sahur ramai2..

kalo la mangkuktingkat.com tu ada kat area Sban, mau akak oder untuk sahur kot..hehehe

lupekanje said...

salam kak long,

Acik terjah je kt sini arini...slamat bkenalan.
makan reramai mang sdp...yg tk sdp pun jadik sdp.
tapi acik musykil gak...sbb kata, kt umah tu bukan jenis pemakan...tpi biler masak memacam...smua abih...hehhee...Alhamdulillah ye kak long....
Kat umah acik nih, centu gk la...bila tk ada mender bebudak nk makan, diorg senyap je...kata nk diet la...tk nak makan la..
Tapi bila masak tu...habih yo..sajer nk nunggu acik masak..heheh..

Ungku Nor said...

wahahahaha..tanak kalah tuuuu..;p

iina said...

Kak long.. mana tiny ekk senyap je.. pesal blog dia tak leh masuk lak dah kena wat invited reader ke? waaa.. nak ler masuk juga hehehe.. takyah ler majuk lama2 ye cakap kat dia gitu ye ;)

kamar hati said...

uiksss....sedap tu....nak skit...

macam ku kenal je...sapa yg fanatik laksa tu....betui ka bagai yg disangka....hihihihi... (",)