Monday, September 15, 2008

Kerja kerja, apa lagi nak cerita? Entry panjang nih...baca tau, story best punya

Assalamualaikum, salam sejahtera dan salam perpaduan,
Cewah....... cam nak bagi opening speech lak. hehe...dululah, aku selalu kena bagi speech bila attend function samada wakil bos aku atau program aku sendiri. Masa tu keadaan memang lain sangat. Bos akan wakilkan pegawai pegi meeting waima meeting tu yang chair dia adalah menteri. Masa tu aku berpeluang kenal ramai orang....dan mungkin sebab tu pun ia memudahkan kerja aku sekarang. Bos aku sekarang, hm jangan haraplah. Mana dia trust pegawai dia. Aku agakla. Atau pun dia tak bz sangat sebab tu la semua meeting wakil jabatan dia yang pegi. Yalah dulu dalam setahun kami ada lebih kurang 140 event (bayangkan! jangan tak bayangkan). Setiap hari ada meeting jawatankuasa event bagai....semua desk officer ada event masing2 nak kena handle bertindih-tindih dalam satu masa di beberapa lokasi. Bila nak meeting tu, sampai berebut bilik mesyuarat esp meeting tu ada orang luar atau agensi lain yang terlibat sama.
Dulu2kan kalau penat dan banyak kerja camana pun aku tetap enjoy. Kalau setakat balik jam dah masuk hari esok pagi tu biasa jer. Adik aku jadi mangsa esp masa dia tak de kuliah atau cuti. Aku angkut dia sekali jadi urusetia. Kadang hari cuti pon aku angkut dia pegi opis siapkan administrative programme. Huhuhu.....pastu aku kata kat dia...ha ambik masscom takkan tak tau buat administrative programme....aku ni budak business admin, cuma tau buat akaun, marketing bagai....hehehe
Yang teruknya (sekarang aku nampaklah kebaikannya) ada masa bila event bertindih, semua kena handle sendiri. J/Kuasa kecil yang dilantik masa mesyuarat J/K induk tu pun tolong last minute sebab depa pun desk officer dan ada event sendiri. Tapi kami dah faham dan tak kecil hati. Work hand in hand la...bila time hari jadi tu memang superb. Aku biasa kena arrange dari awal, buat kertas konsep, buat bajet, cari tempat, makan minum, peserta, jemputan VIP, cenderahati, transport...., sampai penyanyi dan penari pon aku cari (kalau yang ada entertainment la) pastu meeting dengan agensi2 yang nak minta tolong cam polis, dbkl, dan agensi2 berkaitan dengan event. Ni yang local program la, kalau yang international lagi haru. Kadang tu jadi pak pacak kat airport pegang poster nunggu delegasi pun aku jugak! Kalau 10 hari program tu, 10 hari la mengekor delegasi jadi LO (desk officer pon kena jadi liason officer). Balik umah tukar beg pastu pegi lagi.....masa tu aku kata kat diri aku, Ya Allah....apa nak jadi dengan aku nih....gila apa kerja macam nih??? berapa kali gak aku google internet dan newspaper carik keje lain masa 1st and 2nd year tuh.....pastu bila dah serasi aku enjoy jer keje tuh.
Kalau time dah dekat nak event tuh, last2 minute, mula la boss nyendeng, buatkan speech saya...oklah, pastu nanti bos yang satu lagi plak minta buatkan speech menteri untuk saya, pastu nanti mc cari aku mintak buatkan speech depa jugak, pantun pun aku kena buat, skrip doa pun kena buat. Apa ke AJK aku buat??? Taging kerusi J/K protokol aku, menu J/K makan minum aku. Sampai sticker kereta pon aku, poster banting banner pon aku.....Itu belum lagi cerita booking pokok2 bunga dari dbkl dan hahaha...booking tandas bergerak!!! Sudahnya event tu jadi cam aku punya sorang. Pada hari jadi tu barulah segerombolan AJK2 yang dilantik datang menolong. Macam aku cakap la depa pon ada event memasing, bukan salah depa pon. But it still superb on the dot of the day........Terus terang cakap, dah berapa kali masa event handphone aku hilang sebab dok jadi runner ke sana sini. Pernah satu hari aku sibuk dok organize satu karnival kat tasik titiwangsa, yang melibatkan ntah lebih 20 acara serentak kot (tak ingat). Masa tu semua orang tolong, superb kerja dorang semua. Lintang pukang aku berkejar ke kampus sebab petang tu ada presentation. Abis je presentation, aku terus cabut pegi kat lokasi semula. Kawan2 aku semua worried takut aku pengsan tengah jalan. Memang pun, kereta aku nyaris accident! Alhamdulillah, paper tu yang tak dak exam, aku masih dapat A-.
Bila dikenang balik itulah pengalaman yang paling berharga. Kerjaya yang menyimpang jauh dari impian malah bidang pengajian aku. Tapi memang best giler.....
Apsal cerita kesah2 lama plak nih (tak lama mana pon).Bukan apa tadi pagi sempat berYM dengan sahabat aku sorang ni, cam tensi je dia kena handle event....la, itu lebih baik dari gue yang kena hadap legal doc hari2, pastu buat financial analysis - yang formulanya haram aku tak hengat kena la bukak buku semula, study working paper, ntah apa2 berkurung dalam bilik tak hengat mende. Sesekali keluar lawat site, jumpa klien....boring ahhh....Aku rindu apa yang aku buat dulu.
Minggu lepas ke HQ opis lama atas jemputan persatuan pegawai2 minta aku bagi taklimat. hehe...cam tak caya jer aku kena bagi taklimat kat ex-boss aku, kira sifu akulah, the iron lady nih. Dok sebelah dia (chaiman) bagi taklimat kat pegawai2 kanan. Yang nak gelak tu adala pegawai dari negeri lain heran apsal aku plak yang bagi taklimat? Rupanya ramai yang tak tau aku dah blah. Rezeki gue bukan di sana lagi. Hari ini gue datang mewakili agensi gue loh....
Yang jemput aku tu, kiranya sekarang kerja kat department lama aku kat mont kiara. Dia naik pangkat dan jadi second boss kat sana. Dia kata kat aku, sayang lepaskan aku pergi....sebab sampai sekarang director sikit2 sebut ha ni datin ni expert buat ni, datin tu, datin ni. NGO pulak dok sebut nama aku....hisss asyik datin...datin....naik jeles kami. Hahaha......masa aku kat sana tak pula orang nak puji, masa dah blah...baru nak rindu-rinduan.
Aku cerita ni bukan nak bangga diri, bukan nak kasitau aku bagus. Tak bagus mana pun aku, tapi satu perkara yang aku sedar tentang kita manusia ni. Kita jarang nak hargai orang yang ada depan mata, bila dia sudah tak ada, baru kita nak sebut2 kebaikan dia....baru nak hargai segala...itulah kita manusia, termasuk peringatan untuk aku jugak!
Dan satulah hikmahnya aku kerja kat sana, dan kenapa aku kena handle program2 bagai nih...inilah sebab musabab berlakunya satu jodoh yang tak pernah dijangkakan. As kanda said, tempat tu hanya satu persinggahan untuk aku bertemu dia. Pehhh. Yela ada jugak kisah sedih sebelum dan selepas tu, tak nak sebutlah......(cerita yang baik-baik aje yek!)
Dua program yang significant menjodohkan kami:
Enam bulan aku kerja, aku kena handle Malaysia Singapore Youth Camp . Participant dia 40:40 , lima hari buat kat Penang. Program ni dah lama tak buat pasal Malaysia dan Singapore ada krisis time tu, krisis woodland lah, krisis air dan krisis ruang udara bagai.....So, it is a big responsible for me to make this event success, nak temukan dua menteri dari dua negara dan create gimmic ala2 activity yang boleh jadi cover story. Dalam dok sibuk punya arrangement, lagi tiga hari boss aku mintak tolong satu lagi, you pls jadi NL (national leader lor), sebab semua officer tak nak, dan bz. Wehhhh jadi NL??? Tak mo aku, aku tak sanggup, mana ada desk officer jadi NL serentak, nak mampos....tekanan gila time tuh, memang tekanan!!!
Pada hari jadinya...masa official ceremony, semua orang happy...menteri main volley ball, lepas tu naik kayak bersama. Muka depan punya cover story mory wehhh. Dan, akan kanda ku waktu itu orang yang aku "takuti" dan "segani" bertanya siapakah gerangan budak baru yang handle semua nih....so masa tu la dia first time tengok aku. Yela kalu nak kira berapa rangking jauhnya aku dengan dia, jauh banget...adalah tujuh lapan ranking kot (kalau dia tak perasan kewujudan aku dalam ribuan staf pon aku tak pelik) ahaks....dan lagi....story eh?
Bulan berikutnya masa ada satu workshop kat Korea Selatan, program ni pon aku kena handle. Bukan apa just arrange officer, flight schedule dan bla bla....tiba2 lagi seminggu, orang yang dah dipilih tarik diri. Sebab tak sempat buat country paper - alasan yang aku paling benci sebab menyusahkan aku tau tak??. Dan bos aku pon mengadap kanda bagitau dia nak aku pegi sebab aku desk officer. Nanti bila giliran kami jadi host country untuk next exchange programme plak, senang la aku nak handle sebab aku dah sampai sanakan. Kononla....Pastu kanda masa tu naik atas kat department kami, sembang2 dengan boss aku sambil pandang aku. Bos aku cakap, I nak antar dia. Oh...budak nih (kanda sekali lagi sedar kewujudan aku). So dalam seminggu tensi tahap cipan, sampai nak gaduh la dengan orang kat kaunter imegresen.....aku berlepas ke Korea Selatan berdua dengan sorang budak NGO nih dan dengan country paper yang aku buat satu malam jer....superb babeh! Cerita macam bagus! hahaha
Dan lagi.....ni story best sikit la kan....bulan berikutnya aku kena handle program nih, nama dia 3S (kiranya program integrasi antara benua la, Sabah, Sarawak dan Semenanjung) program ni memang buat aku serabut, sebab aku sorang jer yang handle (lain2 diuruskan negeri yang berkenaan) tapi overall aku kena supervise lakan. Dua minggu menjelajah 3 benua, dengan institutional visitnya, homestaynya, cultural programme nya, dan reakreasinya. Memang best...semua 40 orang peserta dari seluruh mesia.... Masa mula-mula buat site visit dengan director aku sblm actual programme tu, muntah2 la aku naik landrover sampai ke Ranau, depa ni drive macam pelesit, terhenyak-henyak aku dah sejuk giler lagikan (akak orang kampung kira kolot sikitla). Apa kaitan dengan kanda eh? Oh ye aku kena buat buku program. Dalam tu ada la senarai nama peserta dengan biodata segala dan juga aktiviti kami sepanjang 2 minggu. Aku dapat bajet bagus punya, sebuah buku dalam RM27 wehh. Aku ni jujurkan, aku guna la semaksimanya, tak dak mark-up okeh, akak orang yang telus dan tulus. So rega dah mahal kena la buat cantek2 kan. Jadinya aku pon pakat dengan budak opis aku jom kita pi shoot gambo DG kat bilik dia. Untuk ruangan mesej la....kononnya. Aku pi ketuk bilik dia minta izin nak buat photo shoot, budak opis aku nih jadi cameraman, aku soh kanda posing kat meja dialah, kat pintulah....(yang ada signage nama dia tuh). Suruh dengan sopan okeh! Tapi sampai sekarang kanda dok ngungkit, you memang berani mengarah-ngarah I! Budak ni memang nak kena nih....hehe...memang kena jadi bini dia beberapa tahun kemudiannya. Mana aku tau nak jadi camtu!!!

10 comments:

Cikgooden said...

fuh!..berair mata aku baca n3 hang kak long...fonts oren..background itam..menangkap betul..he he he

Ungku Nor said...

cehhh..memula tu yo yo oh je citer pasal keje..event sana, event sini..

sekali dia punya klinaks,
citer pasal kanda dia ropenye..ehehehe

nostalgik sungguh la kan kaklong?
mesti taim kaklong tulih entri ni, kaklong dok senyum-senyum sensorang..;p

Enche' Adykasyah said...

Itulah.. ingatkan hape tadi.. Kona punya panjang.. Alih-alih cerita hal kanda dia.. Kehkehkeh.. Kepp on posting Kak!!

kamar hati said...

uikssss...panjang berjela plak entry kak long kali ni...berpinau mata kamar...hihihihi...

nostalgia sungguh ye kak long...happy ending gitu... (",)

ladylikeme said...

naik berpinau mata cek baca entri kak long kali nie..tapi best la citer kak long nie..bleh wat novel...huhuhuu

iina said...

setiap pengalaman itu ada suka dukanyakan.. oo jumpa kanda masa handle program ye hehehhe ;)

NieZearm said...

jauhnye entry dgn isi. kena letak pembaris la bila nk baca. tak ade perenggan. rupanya nk cerita zaman retro dolu2... :-)

selalu jgk tlg kwn2 yg kena manage event. dptkan supplier la, tlg booking itu la, buat ini la..

intan izani said...

uihh
panjang betul kak

berpeluh2 bace
siap besar kan biji mata ni hah~

Kaktiny said...

oit.. tak citer ker bab 'cinta balik pintu' tuh.. hihihihi.. bab tu yang aku paling suker oiii...

Cikgooden said...

kaktiny...ada lagi ker hang ni...