Friday, November 28, 2008

tak sempurna

Bilamana aku lakukan sesuatu, aku selalu nak lakukannya dengan sempurna, at my level best. Aku selalu menganggap yang aku mampu lakukan apapun especially bila aku dah tetapkan target aku. Tapi ianya jadi seksa bila aku tak dapat organise masa aku dengan baik atau aku tak kecukupan masa. Aku tension, sebab aku tak dapat buat semua dalam satu masa sebagaimana yang aku harapkan. Aku selalu nak segalanya sempurna. Sudahnya bila tahap tension itu dah maksimum, mesti keluar ayaq mata punya, itu confirm. Tapi air mata itu tidaklah melemahkan aku. Aku akan keluar sebentar dari kepompong itu, dan akan kata pi mampos la dengan kerja semua ni. Kerja sampai mati pon tak abis. Baik aku pi keluar makan2 hirup udara di luar dan lupakan seketika semua ni. Aku kata pada kawan aku, kalau aku tak nak tension macam ni aku kena berubah agaknya. Aku mungkin kena jadi less than perfect. Jangan terlalu mengharapkan kesempunaan. So, tak dela aku tension sebab tak boleh buat apa yang aku nak buat. Ok then aku kena berubahla...........


Tapi hari ni bila mana aku selesai bermesyuarat di HQ, aku rasa lega dan bangga. If I’m not a perfectionist, I will not be there. Hasil kerja aku mungkin akan kena hentam dengan sepuluh pasang mata itu. But I found out that they really appreciated and willing to listen to me. I keep on telling them I'm a grass root officer who understands more on what I'm doing. So as a policy maker they should listen to me, beside created their own target, yang mana aku sebenarnya yang jadi pelari di garisan permulaan dan pegang baton. Depa tu pelari terakhir yang akan bawa baton tu ke garisan penamat. Kalau aku tak passed the baton, hangpa tunggu la kat situ sampai kiamat tak dak boleh sampai garisan penamat pon apatah lagi nak menang larian.


Aku rasa pendekatan ni sangat bagus, Berapa ramai policy maker yang set up their target dengan mendengar masalah atau realiti yang dihadapi di peringkat akar umbi? Atau dorang set up dulu then baru bagitau kita apa yang kita kena buat?


Wilayah role model, sound good...........hehehe............banyak lagi nak kena buat lepas ni. Chaiyok Kak Long……. go! go! go!


Mesej : Kesempurnaan itu perlu ada masa dan ketikanya, baru kita akan dihormati dan dipandang tinggi.

3 comments:

MARIA said...

Tetap bersemangat kaklong!!!

Apa kabar yer, lama tokma tak intai kaklong..sihat ker!

Ungku Nor said...

dan kita jugak berhuha dengan perfectnya masa kat Jonis aritu..hehehe

Kaktiny said...

memori yang aku takleh lupa..
aku ingat org tu 'selesema sbb sejuk aircond dlm bilik kuliah masa exam mid term stat..' kihkihkih...

tapi alhamdulillah.. berbaloi gak..

you are GREAT.. that's the only word that I can describe bout U..

there's a lot more to go.. but not too far to reach.... BERI LALUAN.. BERI LALUAN.. the new KP is on her way..

aku sentiasa doakan.. AMIIINNNN...

I'm always proud of you.. keep up the high spirit..