Monday, January 12, 2009

Hipokrik atau adaptive II

Aku sambung cite aku pagi tadi………

“Ni adik yang paling aku sayang…….” Dia peluk bahu aku dan cakap kat sumer orang yang ada kat situ. Alamak……mesti orang fikir aku pelik. Pada saat takde sapa nak rapat dengan dia, tiba2 dia declare macam tu plak. Malu aku. Mesti orang kata aku hipokrik. Sebab dia ni angin seluruh badan. Cepat panas, cepat sejuk. Tapi bila time panas tu…..huhuhu…..tak payah explain la. Tapi aku tetap dengan sikap aku, tak ikut orang. Aku suka rapat dengan dia sebab aku ni pelik. La…aku pun kata diri aku pelik !!!

Akak ni kena posting kat tempat aku pertengahan tahun lepas. Khabarnya orang di ‘sana’ tak nak dia. Kerana angin dia tulah. Tapi bila aku dah rapat dengan dia aku dapati aku boleh adapt dengan perangai dia. Setiap orang ada keistimewaannya. Istimewanya dia di mata aku kerana satu cerita....................

Ceritanya gini. Memandangkan aku ni takde join group mana2 atau bersahabat dengan sesapa . Jadi ada masa aku ikut dan sambar je sapa2 atau masuk group mana2 pi makan. Suka hati aku je dengan muka tak malu ikut sesapa yang aku rasa “tergerak hati “ nak ikut. Gitulah selamba badaknya aku. Jadinya satu hari tu sebab gua “tak de” kawan nak makan, dan kebetulan akak ni pun “tak de” kawan, aku ajak dia la…maka kami pun pi la lunch…masa makan tu aku ambil kesempatan kenal dia lebih mendalam….borak2 lama sikit. So dia cerita satu story kat aku…..ayat dia lebih kurang camni…

Masa tu akak kat Mekah….pastu akak tepon adik akak….dia kasitau adik akak yang sorang tu nak minta tolong dia jadi penjamin, dia nak buat loan beli motor. Akak tak kasi. Akak kata tunggu akak balik. Jangan beli dulu. Takkan nak beli motor RM3000 pun nak berhutang. Adik akak tu memang susah sikit la, keje posmen aje. Akak fikir tak de gunanya aku hidup senang lenang kat sini tapi adik aku nak beli motor pun berhutang. Takat RM3000 tu akak boleh bagi. Duit banyak pun kalau adik -beradik kita susah tak de maknanya.

Ntah kenapa bila aku dengar cite akak tu, aku macam sentap. ……. Adik aku dah kawen 6 bulan, tapi dia dan wife masih menyewa bilik. Tak mampu nak sewa rumah sebab masa kawen hutang banyak. Lagi pun dorang kerja biasa2 je….gaji pun kecik. Selama ni aku tak penah ambik pot pasal dia sebab dalam hati aku ada “sesuatu” yang mungkin dah sembuh tapi parutnya ada lagi. Aku selalu kata kat diri aku, kalau dia susah bukan salah aku, sebab dia yang suka melawan dan tak nak dengar cakap aku dulu. Malah dia rela mencederakan aku. Jadi kalau dia susah sekarang itu habuan dia. Itulah sikap aku selama ni……Tetiba sahaja aku rasa ego aku runtuh dan ranap….

Hari yang sama otw balik kerja aku menangis dalam kereta sebab berfikir betapa kerasnya hati Kak Long ini. Walhal adik aku dah dewasa, dia dah lama berubah…..Aku pulak tergamak biar adik aku susah kerana menyimpan dalam hati perkara2 yang dia buat pada aku masa dia tak matang dulu. Aku di sini hidup senang lenang, tapi adik aku??? Memang selama ni aku tampil sederhana, tapi hakikatnya apa yang aku ada kadangkala berlebihan dari mencukupi. Kenapa aku tak boleh berfikir macam akak itu. Walaupun dia kepala angin, walau dia tak disukai ramai orang…tapi sebagai kakak aku rasa dia 100 kali mulia dari aku. Pada saat itu juga aku telefon mak. Aku suruh mak tanya dia, perlu berapa banyak untuk pindah rumah. Aku suruh dia pindah segera, aku bayarkan deposit dia. Kalau satu hari dia ada rezeki, mampu bayar balik, bayarlah. Kalau tak aku halalkan sahaja. Bila mak tanya, dia tak terima terus, dia kata nak fikir dulu. Dua hari lepas tu dia call mak dan kasitau dia sudi terima pertolongan aku,…..gembiranya aku (see? dalam saat macam ni pun aku masih tak boleh communicate direct dengan dia)

…..masa aku cerita ni kat azie, dia nak nangis…sebab dia ada adik 14 tahun yang sikapnya sama macama adik aku dulu….yang buat ayah dan ibunya rawan hati………Dan kami sama2 insaf bahawa barangkali yang paling tidak berjaya itulah nanti yang akan menjaga mak dan ayah, siapa tahu??? Kerana anak2 lain terlalu sibuk dengan kerjaya dan kehidupan masing2. Siapa tahu???

Dan akak itu, aku respek dia. Bukan aku hipokrik, tapi aku adaptive. Kalau aku jadi adik yang dia sayang, bukan pasal aku berpura-pura berbaik dengan dia, tapi aku memang suka dia…..lantakla apa orang nak kata…..

Gitulah kisah2 perhubungan kengkawan kat opis aku ini. Tapi kerja kat sini kawan2 lah yang paling best. Bab kerja memang tak best sangat, tapi bab kawan memang sumer best….lagi best dari opis lama gua…..Cuma aku yang tak berubah lagi…aku masih susah nak berkawan rapat dengan orang….gua memang selective …..aku mengaku yang ni susah nak ubah. Tak kisah la kalau orang kata aku ni exclusive ker………dalam kelas2 tersendiri ker…….sombong ker……..it’s Ok.

4 comments:

JHaZ KiTaRo said...

a'kum.. salam dari bumi Dublin, Ireland.. saje2 je lompat2 blog org.. :)

Kaktiny said...

aku?.. kawan?.. tempat keje?.. selective?.. adaptive?.. talkative?.. negative?... positive?...
......
......
......

aku nak sambung buat asimen.. takmoh pikir yg lain2...
...

....(larik nyorok bawah meja jap.. tetiba rasa empangan kenyir nak pecah... tisu..tisu... I need tisssuuuuuu.... huhuhu)

Kak Long said...

Jhazkitaro > salam...selamat datang ke blog akak...

Tiny > yes, selective....Semakin kita selective semakin kurang kadar kecewa kita dengan orang sekeliling kita, becos kita cuma perlu fikir hal yang kita "select" sahaja.......tapi aku rasa baik hang select buat asimen jer..., aku nak carik udara segar jap sebab aku dah down maut ni. Pendrive aku dah kena virus masa pegi CC haritu.....all corrupted!!!

tentangseseorang said...

ehehe...
also got adik like that one...
but tak sampai hati gak tgk dia susah. :)