Sunday, April 12, 2009

kualiti

Semalam kelas jadi hangat bila kami berbahas isu kualiti. Aku pun tak kurang kecoh juga. Ada juga yang ambil kesempatan meluah perasaan. Seronok sebenarnya berbahas secara akademik ini. Tapi bagi aku kualiti itu persepsi or maybe....just an imagination. Kisahnya.......beberapa bulan kebelakangan ini aku tak kesah sangat bab-bab kualiti barangan ni. Aku lebih memikirkan bagaimana nak meningkatkan kualiti kehidupan melalui perhubungan, iaitu dengan Yang Maha Pencipta, dengan orang-orang yang aku sayang, kanda dan anak-anaknya, ahli keluarga aku dan juga kawan-kawan aku termasuk kawan seopis yang mula aku dah confident nak bergaul lebih-lebih sikit. Tukar jer persepsi. hehehe. Tapi yang kelakarnya aku nak catat kat sini pasal kualiti barangan nih....alkisahnya aku ni cubalah nak mendowngrade diri aku, kurangkan berbelanja barangan berjenama, sebab apa ada pada jenama? Just to make us satisfied? or to satisfied others yang tengok kita tapi tak kenal kita or mungkin tak suka kat kita (ni aku ambil ayat dalam rancangan Oprah). Jadinyakan, aku pun mula dengan langkah pertama, no more handbag dan kasut berjenama. pakai jela yang ada tu, future beli je yang harga bawah seratus. Pastu aku tukar barangan skincare aku. Carol frank tu tak payah la beli dah, seketul krim malam harga RM899, tak lawa2 pun sama je muka aku, aku rasa sama jer macam pakai jenama tempatan hehehe... Bedak compact mac, aku tukar pada bodyshop, reduce la 50% harga dia. Lagi.......banyak la, sampai aku rasa nak jual je kereta aku, dan tukar pakai viva atau myvi (perasaan akula). Kesah apa orang kata mak datin naik myvi. Tapi yang nak tergelak tu, last month punya cerita. Kain ela....aku pi beli yang tiga pasang seratus ringgit. Lawa la corak dia, aku pun bangga tunjuk kat kanda. Aku kata ke arah penjimatan, kualiti barangan didowngradekan, kualiti kebahagiaan ditingkatkan. Apa jadi? Last week aku ambil dari taylor, pakai sekali, basuh...hancusss........keronyok seribu pastu warna dia turun. Dah tak boleh pakai beb. Yes harga dia murah tapi aku boleh pakai sekali jer.........apa lagi berbakul aku kena leter dengan kanda, katanya downgrade tak bertempat. Tak payah la nak tukar gaya hidup aku. Bersederhana macam biasa.......dan juga jangan terpengaruh dengan sales ye? Atau rupa paras. Sungguh pun corak dia lawa (aku sangka kualiti dia sama macam yang mahal) tapi sebenarnya kita kena hati-hati. Bukanlah semua barang murah tak de kualiti. It just that, aku tersalah beli. Pelajaran aku dapat, kualiti ialah apabila the result exceed our expectation! Tu je sebenarnya.

No comments: