Thursday, March 19, 2009

Victim?

Rumours ni sudah acapkali aku dengar. Kalaulah benar, ini memang sesuatu yang menyakitkan untuk dihadapi oleh dia. Namun ia bukanlah pertama kali aku lihat, sebelum ini di tempat kerja lama pun it happened. If you're too good, pun tak bagus. Tapi kalau kita teruk sangat pun (malas, lembab, tak disiplin etc) lagilah tak bagus, ini memang sah2 nak kena ambil tindakan. Aku masih ingat seorang bos yang kebetulan menjawab soalan pak menteri dengan jawapan yang dia tidak mahu dengar, akhirnya ditukarkan ke sebuah meja tanpa fungsi. Hari2 datang kerja merayap sana-sini around the department, baca surat khabar, dan akhirnya memilih bersara awal. Sakit jiwa kalau terusan begitu!. Kalaulah orang yang diletakkan di meja tersebut benar-benar teruk tak apalah, but what if ia hanya disebabkan persepsi yang salah, politik di tempat kerja atau aduan tak berasas pihak yang memang berniat untuk menjaga kepentingan sendiri?
Kata kanda, untuk jadi seorang ketua, PR mesti bagus, budi bicara dan pertimbangan mesti tinggi. Jangan berlagak bagus dan terlalu ikut buku. Ini kerana "buku" itu hanya satu terma rujukan atau peraturan yang dibuat oleh manusia. So kena adunkan semuanya, barulah boleh jadi ketua yang cemerlang. Apa pun kejadian-kejadian ini mengajar aku satu perkara, buat yang terbaik, tetapi reaksi sederhana. Dont over! Nanti mungkin akan jadi mangsa seperti mereka juga. Kerana kita berurusan dengan manusia. Hati manusia ni macam-macam. Dan dalam hal kerja, aku percaya beside niat yang ikhlas semua orang nak jaga periuk nasi masing-masing. Apa pun Allah tahu apa yang ada dalam hati kita.

No comments: