Sunday, May 3, 2009

Weekend story

Aku janji pada diri aku bahawa dalam dua hari ni aku mesti selesai key in data. Penat rupanya. Sambil berselang seli dengan kerja-kerja memasak dan juga meneman kanda. Tapi semalam tengahari entah kenapa selepas data yang ke 110 aku berhenti dan sibuk hendak berus bilik air, beria-ria sampai terpercik air campuran cecair pencuci dalam mata. Aduh sakitnya. Risau pulak aku buta kang. Selesai kerja aku rehat sekejap, mata aku merah dan agak sepet sebelah. Rasa semput dan lemah lutut. Kanda risau sambil membebel. Katanya time dia sakit janganlah aku sakit, aku kena jaga diri baik-baik supaya boleh jaga dia. Lewat petang membawa kanda melawat mak mertua di rumah adik ipar. Kepala aku pening-pening tak tahu kenapa. Mungkin lama sangat menghadap skrin komputer kot. Malamnya aku ke farmasi bersama kanda. Beli ubat-ubatan yang makin susut dan check BP. Aku menumpang sekali lantaran rasa tak berapa sihat. Hah! BP kanda naik sikit, aku pulak, rendah! Patutlah aku rasa macam pening-pening. It always like this. Kalau aku stress, penat, migrain...tekanan darah aku akan menurun, ala-ala nak pitam tapi tak pitam2 pun. Alhamdulillah, aku masih sihat. Lepas ni aku kena lebih jaga kesihatan kan? Demi kanda tersayang. Aku masih ingat gurauan kanda tatkala membantu aku membaca jawapan questionaires, kalau kena stayback malam ni untuk habiskan, stayback! Takkan adik tak boleh? Abang boleh tulis paper sampai jam 2 pagi. Jangan sampai jatuh lubang dahlah! Mula-mula tu aku tak faham, tapi as I look at his eyes, ketawa aku pecah. Dia pun sama. Apalah kanda ni. Sebenarnya pada hari kanda jatuh dalam lubang tu, dia tak cukup tidur kerana siapkan paper bajet sampai jam 2.00 pagi. Esoknya bergegas pergi meeting dengan minister, petang pulak pergi power walk, dan masa balik itulah dia terjatuh, ianya lebih kepada careless. I always remind him, mine your own steps! Hm...nak jadi jugak. Apa pun semua tu ada hikmahnya. Baru aku tau betapa aku sayang dia dan ini pun ujian untuk aku, peluang aku menjaga dia.

No comments: